Wednesday, 18 January 2012

Peganglah Api Bila Teringatkan Zina

Ada seorang pemuda soleh yang sangat patuh kepada perintah agamanya dan sentiasa menjaga diri daripada segala rupa maksiat dan keburukan, sehingga pada suatu malam terlintas di dalam hatinya hendak berzina dengan seorang gadis jelita kerana terpesona dengan kejelitaannya.

Kebetulan pada ketika itu, disampingnya ada sebuah pelita yang sedang baru dinyalakan untuk menerangi rumah pemuda soleh itu. Maka dia pun terus menajamkan  pandangannya kepada api yang sedang bernyala-nyala pada sumbu pelita itu. Kemudian dia berbisik pada dirinya sendiri :

"Engkau mengajak aku melakukan perbuatan terkutuk dengan wanita itu?? Baiklah, aku akn letakkan jariku ini diatas sumbu pelita yang menyala itu. Kiranya ia tahu panasnya, nescaya aku akan turutkan kemahuanmu itu."

Maka pemuda soleh itu pun meletakkan jarinya di atas sumbu tadi. Dan dia cuba menahan diri daripada kepanasannya, sehingga hampir-hampir nyawanya akan tercabut kerana tidak tahan panas yang dideritanya itu. Lalu dia berteriak :

"Wahai diriku, tahniahlah engkau! Rupanya engkau tidak tahan, padahal api dunia ini tersangatlah sejuk berbanding api neraka. Kalau hanya menghadapi api dunia, engkau sudah tidak tahan, apatah lagi menghadapi api neraka yang panasnya berkali-kali ganda lebih dasyat dari api dunia ini."

Lalu orang soleh itu pun berpaling daripada niatnyabyang mula-mula tadi. Sejak peristiwa itu hatinya tidak pernah diganggu lagi oleh lintasan buruk seperti itu.

Surah An-nisa, ayat 31 :
"Jika kamu menjauhkan dosa-dosa besar yang dilarang kamu melakukannya, Kami akan ampunkan kesalahan-kesalahan (dosa kecil) kamu dan Kami akan masukkan kamu ke tempat yang mulia (syurga)."

Surah Al-Israak, ayat 32 :
"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat  (yang membawa kerosakkan)."


P/S UNTUK RENUNGAN BERSAMA :)


6 comments:

G@D!z$ said...

nice entry

yana-feehily said...

anda bijak jauhi zina :)

Fahmi Piruz said...

wahhh..nice entryy..

AIRA said...

thank you for visit my blog n read my entry..:)

AIRA said...

hihi..doakan moga berkekalan..

AIRA said...

thanks dude:)